Projektleírás


Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program

A formális oktatást támogató és kiegészítő kulturális nevelési projektek megvalósítása

EFOP-3.3.2-16-2016-00352
"Kincsestár" - a nyíradonyi művelődési ház a köznevelés eredményességéért

Intézményünk, a Móricz Zsigmond Művelődési Ház és Városi Könyvtár sikerrel pályázott az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program EFOP-3.3.2-16 kódszámú, "A formális oktatást támogató és kiegészítő kulturális nevelési projektek megvalósítása" témájú pályázaton.

Időtartam: 2018. 03. 01. - 2019. 08. 31.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott 100%-os támogatás összege: 20.000.000 Ft


Együttműködő partnerek:
Kölcsey Ferenc Gimnázium és Általános Iskola
Szent Mihály Görögkatolikus Óvoda és Általános Iskola
Arany János Általános Iskola
Szivárvány Önkormányzati Óvoda
Néri Szent Fülöp Katolikus Általános Iskola

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Strukturális és Beruházási Alapok támogatásával valósul meg.



A projekt bemutatása:

Szakmai koncepciónkat lakóhelyünk, Nyíradony általános iskoláival, gimnáziumával, továbbá a járásunk legkisebb települése, Fülöp község iskolájával valamint a településünkön másfél évtizede jelen lévő debreceni művészeti iskola debreceni székhelyének diákjaival tervezzük. A projektmenedzser önkéntesként vesz részt a folyamat irányításában. A művelődési ház vezetője lesz a szakmai vezető, a művelődési ház további 4 dolgozója, valamint a helyi művésztanárok, autodidakta néprajzkutató, a helyi hagyományőrző szervezetek önkéntes tagjai alkotják a szakmai megvalósítók bázisát. 220 iskolás és 20 óvodás gyerek bevonását tervezzük, közülük 141 hátrányos helyzetű.

Elsősorban a vakációkra, őszi, nyári és téli szünetre összpontosítjuk ajánlatainkat, melyek a dolgozó szülők és a gyerekek igényeivel is találkoznak. A programcsomag összeállítása előtt egyeztetünk az iskolákkal, és tanulmányoztuk a pedagógiai programjukat is. Kiemelten kezeljük településünkön élő hátrányos helyzetű gyerekek fejlesztését.
Háromszor 6 hónapos cselekvési tervet állítottunk össze, mely során 4 iskola alsósainak napközis tábort szervezünk. Iskolánként 20-20 fő bevonásával ötnapos témahéten napi 4 órában népi kismesterségekkel (fazekasság, nemezelés, szőnyegszövés, gyöngyfőzés - forgószínpad) ismerkedünk (Ősi mesterségek). A felsősöknek 4 iskolában „Élménytábort” ; a gimnazistáknak Irodalmi barangolás – tábort szervezünk nyírbátori és debreceni utazásokkal gazdagítva. A gátlásosabb, nehezebben tanulók számára készül a „Mesék útján a lélekig”- című tematikánk; Az óvodás korosztálynak könyvtárosaink a „ Hol volt, hol nem volt…” foglalkozássorozaton a magyar népmesekincs legismertebb darabjait mutatják be változatos módon.

A felsősök „Kamaszképző” életvezetési, pályaorientáló, - a kamaszkor problémáit boncolgató foglalkozássorozaton vesznek részt 10x2órában. Dalolj, pacsirtám – népi éneket tanuló csoport 10 alkalommal egyórás foglalkozáson tehetséggondozást, készségfejlesztést kap. A leghátrányosabb helyzetű iskolások a „problémamentes kommunikáció” elsajátítása érdekében anyanyelvi kommunikációs fejlesztésen vesznek részt. Az informatika iránt érdeklődők „Digitudor”- fejlesztő foglalkozásokra jelentkezhetnek, a Debreceni iskolásoknak társművészetként kézműves foglalkozást szervezünk „Megszépítem a világom” címmel. Az ovisok „Népi játszóházban” témanapokon az ünnepkörökkel és hagyományokkal ismerkednek. Számukra készül a „De jó a DIOO”! Digitális okosjáték óvodásoknak, mellyel a különösen a hátrányos helyzetű családokból érkező gyerekek lehetőségeinek köre bővül.

Az „Örökségünk I. ” és „Örökségünk II. ” ünnepkörökhöz kapcsolódó témanapokkal látogatunk el valamennyi partnerintézménybe. alkalmanként minimum 3 órás foglalkozáson a helyi hagyományok felelevenítése a cél. Folytatódik az ötalkalmas „Mesék útján a lélekig” – mesepszichológia és irodalom óra és a 10 alkalmas „Kamaszképző” foglalkozássorozat is.
A debreceni gyerekek számára „Vidéki idill” – bentlakásos tábort szervezünk a vidéki élet előnyeit bemutatandó. Az óvodások a „Játsszunk táncot” heti szakkör keretében 16 alkalmas szakköri programra jelentkeztek.

A csoportok kialakításánál a hátrányos helyzetű gyerekek előnyt élveznek. Arra törekszünk, hogy a különböző iskolák, tagintézmények tanulói közös élményekhez jussanak programjainkon, megismerjék egymás tehetségét, különleges adottságait. Valamennyi program nyílt órákkal kezdődik és zárul, ahová a szülőket és pedagógusokat is meghívjuk. A harmadik félévben "Hétmérföldes" bentlakásos táborban összevontan lesznek jelen az egyes iskolák tanulói. A különböző társadalmi helyzetű és lakóhelyű tanuló együttes foglalkoztatásának célja a közös ismeret és készségfejlesztésen túl az érzékenyítés.

Várható eredmények: Élményszerű, tapasztalati úton való ismeretszerzés valósul meg. Az átlag alatt teljesítő diákok sikeresen felzárkóznak. A nyelvi zavarral küzdő gyermekeknél problémamentes kommunikáció elérése. Az informatikai képességek erősödnek az átlag alatt teljesítő diákok számára A kreativitásra, megújulásra építve a résztvevők megszépítik környezetüket. A digitális technika elérhetővé válik a hátrányos helyzetű gyerekek számára is. Életvezetési, pályaválasztási, pályaorientáció, munkaerő-piaci tanácsokat nyújtunk, megvalósul lelki-testi egészségvédelem, kapcsolatteremtés, -építés, divat-és öltözködési tanácsadást kapnak. Technikákat tanítunk a kamaszkori problémák leküzdésére. Fejlődik a figyelem, az emlékezés, szerialitás / mozgások sorrendje/ képességek, taktilis /érzékelő/ csatornák, ügyesség, ritmusérzék, érzelmi és szociális érettség magasabb fokú lesz. Segítünk a tanulóknak abban, hogy hogyan küzdhetik le a bennük lévő haragot, félelmeket, szorongásokat, agressziót.
Megismerkednek hagyományainkkal, s ezek az ünnepi szokások életük részévé válnak, hogy ők is tovább tudják vinni azokat. Így erősödik bennük nemzeti identitástudatuk.